Monday, September 17, 2007

From KL to Sydney-Part 2

Dari Macquarie centre ke Sydney City memakan masa lebih kurang setengah jam. Kami turun di Queen Victoria Building (QVB). Memang cantik QVB ni. Binaan kurun ke 18 dan masih bertahan hingga sekarang. QVB ni serves as shopping centre tapi mostly kedai2 di dalam tu semuanya dari designer2 yang terkenal la mcm Ralph Lauren la Salvatore Ferregamo la dan banyak lagi. Juga ada byk coffee house utk sessi melepak.


pemandangan di dalam QVB



Walaupon Sydney dipenuhi dengan bangunan modern yang mencakar langit, bangunan lama tetap dijaga dengan baik.Kami menyusuri jalan2 di Sydney untuk mencari Paddy's Market. Paddy's Market ni terletak di kawasan China Town. Terkenal dengan barangan souvenir dengan harga yang murah compared dengan kedai lain. Jauh sket la nak berjalan. Kena ringan mulut bertanya orang2 di situ jalan nak ke sana, kang sesat letih wooo nak berjalan. Dah la jalan kat sana bukan rata. Berbukit2. Nasib baik la cuaca sejuk. So takde la terasa letih atau berpeluh2. Kalau lalu kawasan ni kita rasa mcam berada di Petaling Steet sajalah sebab almost 95% pekedai kat Paddy's Market ialah Chinese.

Lagipon barangan souvenir Australia memang semuanya Made in China. Kalau nak jumpa original Made in Australia ni mcm Boomerang ke Tshirt ke. Tapi Mahal. Pelik juga kenapa Australia tak hasilkan sendiri barangan souvenir. Mungkin kalau dia buat, harga mahal so orang tak nak beli sangat.

Entrance masuk ke Paddy's Market. Minah Saleh ni tetiba lak termasuk dalam ini gambarlah



Keadaan dalam Paddy's Market.



Dah beli apa2 yang patut kami lepak2 di Darling Harbour sambil snap2 pic yang menarik. Darling Harbour ni banyak tempat makan.




Kami meneruskan sessi berjalan menjelajah Sydney City sambil snappy2.

Monyet yang pemalu dan tak sanggup diambil gambar.hik hik hik


Di Malaysia namanya Burger King,di sini dikenali sebangai Hungry Jack



Tugu Queen Victoria



Sydney City Council


Melihat jam tangan yang menginjak ke hampir pkl 5pm memang kami tak sempat nak ke Opera House dan menikmati pemandangan di sekitar Circular Quay. Lagipon kaki aku ni dah kematu nak berjalan. Aku hanya teringatkan katil yang empuk saja. Sebelum balik kami masuk Ke Woolworth Supermarket beli barang2 makan. Esok Potel kerja. So aku yang bakal melepek di Hotel ni perlu bekalan makanan yang cukup. Sambil makan sambil nonton tv. Memang aku yang betul2 bercuti nih.

Aku tak dapat bayangkan boleh ke aku bertahan seminggu di sini dengan hanya melepak saja? Atau aku mengambil tindakan nekad untuk berjalan sorang2 di sekitar North Ryde? Boring jugak tau nak tunggu Potel balik kerja. 8am till 5pm. takkan aku nak membatu dlm bilik je? Takkan aku nak guling2 golek2 dalam bilik sambil menyingkap langsir memandang pemandangan di luar sana tanpa berbuat apa2? Itukah aku??Apa yang terjadi pada diri aku pada hari2 seterusnya??

Kita tungguuuuuuuuu selepas iniiiiiiii..(sebenarnye letih nak menulis lah..)

No comments: