Wednesday, August 8, 2007

balik kampung

Sabtu pagi, aku akan bertolak balik kg. dah lebih dari 2 bulan aku tak balik kampong.

Mak kata balik la cepat sebelum habis buah moktan.

aku peminat buah rambutan. Mesti aku nak balik sebelum buah moktan habis dibaham, sebelum pokok moktan hanya tinggal ranting.moktan gading pulak tu. Isi tebal. Rasa manis. Kena balik sebelum kehabisan stock!

Bila nak balik kampong aku selalu war2kan pada ofcmate yang rapat. Maka adalah yang memesan ikan tamban masin, ikan gelama masin, belacan. Dulu ada yang memesan rempah kari cap ‘O’. Kata depa rempah kari tu memang slurppp..tak jumpa kat mana2. ada kat negeri aku saja. Kat kl memang takde rempah kari cap ‘O’. tapi mak aku kat kampong pon pakai rempah kari Allagappas. Dia kata rempah kari Allagappas berasa rempahnye. Mungkin mak dah muak pakai rempah kari cap ‘O’. orang kl nak pakai sebab sedap lain dari yang lain. Orang kampong dah jemu.

Dulu masa aku kecik2, mak tak beli rempah kari. Mak giling sendiri. Bila aku dah besar sedikit, mak suruh aku giling rempah tolong dia. Selalu aku merungut.

“Batu giling ni berat la mak”

“Tangan orang pijar la kena cili”

Macam2 alasan aku. Alasan nak lepaskan diri dari menggiling cili.

Tapi bila masak, rempah giling memang rasanya sungguh superb! Selera aku makan. Selera arwah ayah makan, selera adik aku makan. Mak makan tak seselera kami makan. Agaknye sebab dia masak, maka selera tu tak seberapa mcm selera kami.

Aku memang suka bagi alasan untuk mengelak dari tolong mak kat dapur. Tapi alasan tak kuat. Maka aku tetap jadi penolong setia mak. Kalau nak ngelak, aku kena cepat kuar jumpa kawan2. main jauh sikit dari rumah. Jadi mak nak panggil tolong pon susah sebab aku jauh. Mak tak merungut. Aku tak tolong dia tetap buat. Dia minta tolong sekali saja. Kalau aku tak tolong dia buat sendiri. Mak memang sabar dengan karenah aku. Aku sebagai budak nak membesar memang malas nak buat urusan dapur.

“Blue, tolong mak kukoq nyioq.” Mak menyuakan aku sebiji kelapa yang dah dikopek.

“Mak, mata kukoq ni tak tajam la.letih la kukoq nyioq ni” aku mengukur dengan penuh malas sambil memuncungkan bibir.

Mak tengok hasil kukuran aku.

“La..awat hang kukog besaq2 ni..bukan mcm tu. Nak kukoq kena tekan lembut2 baru la nyioq jadi haluih haluih (halus). Ni besaq macam ni susah nak keluaq santan kalau perah. Mai la mak kukoq.”

Begitulah mak . Dia cuba mengajar aku untuk menjadi orang yang rajin di dapur. Aku buat. Aku tolong. Tapi kadang2 separuh jalan. Nampak sangat aku tak minat kerja dapur.

Aku merungut pada mak. Beli aje kelapa kat kedai. Ada mesin utk memarut. Tenaga kita pon tak byk habis.

Mak kata. Buat apa nak membazir. Ada pokok kelapa sendiri. Tak payah beli. Nak kukur pon bukan berbiji2. hanya sebiji. Mak tau aku malas. Tapi dia tetap tak jemu nak ajar aku rajin ke dapur.

“Kerja dapoq kena amik tau jugak. Nanti besaq mcm mana nak duk ghumah oghang”

Mak memulakan syarahannye.

“la..pasai apa pulak nak pi duduk ghumah oghang. Ghumah kita ada. Cek tak mau eh duk ghumah oghang”

Aku menyetopkan syarahan mak sebelum ianye berkembang menjadi debat perdana.

Dulu aku tak faham bila mak sebut ‘ghumah oghang(rumah orang).

Lama tu baru aku dapat tangkap maksud dia. Bila berumahtangga rupanya. Cesss..!lembap sungguh aku nih!

Aku suka kerja luar Kalau mak suruh aku kopek kelapa laju je aku buat.. Kalau mak suruh aku nyalakan kayu api, dengan pantasnya aku melaksankan perintah itew. Kalau mak suruh aku ambil rebung kat pokok buluh, cepat je kaki aku melangkah ke rumpun buluh. Tapi bila mak suruh kukur kelapa aku jadi lemah longlai, bila mak suruh aku masak nasik, aku jadi macam orang nak demam. Bila mak suruh aku siang ikan, aku macam nak sorok ikan tu. Memang kerja mudah. Tapi bagi aku yang tak minat, benda tu sungguh berat.

Bila padi dah diambil, mak ajak aku pergi tangkap ikan. Aku ikut je belakang mak. Mak pandai tangkap ikan. Dia memang pandai cari lubuk ikan. Aku tukang bawa baldi. Sebab ada sawah yang dalam dan banyak air sampai paras peha. Nak tangkap ikan dengan mudah kena la menimba bagi air kurang. Tugas aku menimba air. Dah hampir kering baru kami meragau2 dengan tangan utk mencekup ikan. Mak jarang guna serkap ikan. Guna tangan saja dia mampu cekau ikan keli, ikan haruan dengn mudah. Aku kagum dengan mak. Dia mak yang serba boleh.

Balik rumah adik dah menunggu utk menyiang ikan. Mana2 ikan yang masih gagah yang masih hidup kami simpan dalam tempayan. Buat bekalan untuk sehari dua atau pon sehingga seminggu. Habis ikan kami cari lagi. Seronoknye tangkap ikan di sawah.

Kalau byk tangkapan, separuh mak buat pekasam. Ikan puyu yang selalui dibuat pekasam. Nasi yang tak habis di makan mak jemur sampai kering. Dah kering mak goreng tanpa minyak dalm kuali. Sampai bertukar warna ke perang perangan. Kemudian mak suruh aku tumbuk beras sampai hancur. Kemudian mak campurkan garam dengan air dalam beras yang ditumbuk. Mak ambil ikan puyu. Mak gaul sekali. Lepas tu mak simpan ikan puyu yang diperam dalam balang. Lepas seminggu dah boleh makan. Tu la ikan pekasam.

Sekarang mak dah tak larat nak buat pekasam. Mak dah tak larat nak tangkap ikan. Kalau nak makan pekasam mak beli saja dari jiran. Rasanya sama macam mak buat.kalau aku balik kampong pon, aku akan beli dari jiran. Bukan senang nak dpaat pekasam yang sedap. Pekasam sekarang kebanyakannya ikan yang tak berapa best. Pekasam best mesti ikan puyu. Ada jugak yang letak anak haruan atau keli. Tapi aku tetap suka ikan puyu.

Sekarang juga mak dah tak larat nak giling rempah nak buat gulai. Dia hanya tinggal sorang. Ayah dah tak ada. Rempah giling ni arwah ayah yang suka. Dia tak suka makan rempah kedai. Tak sedap katanya. Sejak ayah tak ada mak masak gulai pakai rempah kedai. Allagappas. Mak tersasul2 nak sebut Allagappas bila dia minta aku belikan.

Tapi, mak masih kukur kelapa walaupon aku dah belikan dia mesin parut kelapa. Mak takut nak guna. Tangan mak tak kuat nak cengkam tempurung kelapa. Takut tempurung tu terpelanting waktu nak gerudi kelapa. Jadi, mak tetap setia dengan kukur kelapanye yang antik itu. Mesin parut kelapa mak hanya pakai bila adik ada kat rumah. Bila nak kukur berbelas biji2 kelapa untuk masak ketupat.hari biasa mak guna kukur manual.

Mak, sabtu ni anak mak yang dulunya malas ke dapur nak balik. Anak mak ni rindu sangat kat mak. Mak tak payah masuk dapur lagi. Mak rehat aje goyang2 kaki. Biar anak mak yang dulunya malas ke dapur ni yang masak. Tapi…errr..sambal belacan mak tolong buat yea…ngeeeee..

No comments: