Tuesday, August 21, 2007

Botok botok

Jumaat lepas maghrib aku merancang membawa Potel jalan2 cari makan. Sewaktu bersiap untuk keluar, aku dapat sms dari bro cool yang baru tiba dari UK menjemput aku dinner di rumahnya. Suasana dalam rumah bro cool sungguh meriah. Emak dia ada, akak dia ada, adik dia ada, anak2 buah pon ada.aku yang agak segan pada mulanya terus jadi riuh macam dorang apatah lagi keluarga dia memang ramah tamah terutama akak T yang sungguh sedap masakannya malam tu.

Antara menu malam tu ialah botok2. inilah kali pertama aku makan botok2. nama botok2 tu pon aku baru dengar malam tu. Selama ni aku cuma tau botox saja bukan botok2. botok2 ni dibungkus dalam daun pisang. Bila buka daun pisang tu kita akan nampak byk dedaun seperti daun puding, daun mengkudu, daun betik, daun kesum dan ada lagi jenis daun yang aku pon tatau nama apa. Bila selak daun2 tu semua, kita akan nampak ikan tenggiri berempah. Lepas tu apalagi..makan laaa!! Mmm..sedapppnyeee..aku yang suka daun daunan ni memang ligat je makan. Akak T kata botok2 ni makanan orang selatan. Orang BP.memang kat utara takde botok2 ni. cara masaknya ialah dengan mengukus.

Satu lagi yang aku suka ialah telur pindang. Dah lama aku tak makan telur pindang. Malam tu puas la aku makan. Akak T memang pandai masak. Kalau lama lagi aku kat situ, makin bertambah boroi la aku.Sewaktu nak balik, kak T bagi sebungkus botok2 untuk dimakan dirumah. sebelum balik, aku menjemput bro cool sekeluarga utk datang makan2 di rumah bila ada kelapangan.Keramahan keluarga bro cool meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri aku. Seolah2 aku berada di kalangan keluarga sendiri.

No comments: