Wednesday, August 29, 2007

aku dan makanan

sempena nisfu syaaban semalam, aku dan potel mengambil berkat dengan berpuasa sunat. bila berpuasa ni selalunye makanan akan jadi menu penting time berbuka nanti. dan selalunye susah nak decide apa nak masak apa nak makan.

sekarang ni Potel banyak memantau kegiatan pemakanan aku. dengan berat badan yang makin bertambah, Potel mengelakkan dari memasak makanan yang kaya dengan karbo seperti nasi. aku sekarang memang cuba sedaya upaya untuk berkata tidak! pada nasi walaupun ianya bukan mudah. Bagi orang mcm aku yang sedari kecil menikmati nasi sebagai makanan ruji, bukan mudah untuk aku meninggalkan nasi begitu saja.

kata Potel untuk membiasakan diri dari tidak makan nasi, kita kena try selama 21 hari utk tak sentuh nasi. lama tu. aku kena sabar. aku jadi tak sabar bila teringat lauk pauk yang memerlukan nasi sebagai bahan utama. Cair air liur aku bila membayangkan ketam masak lemak, asam pedas ikan terubuk dan mcm2 lagi lah.

Teringat masakan ibunda Bijan sewaktu sessi pot luck di rumah cool last weekend. Ayam kampung masak lomak cili padi. Walla!!lazat tak terkira. aku yang dah beberapa hari tak jamah nasi, jadi lupa diri sekejap. Since itu majlis makan2 dgn kawan2, maka aku dpat lah makan nasi dgn lauk pauk yang sedap2 belaka. Potel pon tak melarang aku mengambil nasi cuma aku kurangkan volume nasi tu la. kalau dulu dgn masak lemak yang sedap tu(air tangan orang tua memang sodappp) aku boleh tambah nasi berpinggan2...tapi malam tu aku tambah sesenduk dua. Kira sikit la tu dibandingkan dengan aku yang dulu.

Aku cakap dengan Potel aku nak makan kuetiaw kerang untuk berbuka. Potel kata malam semalam kami dah makan seafood so kena elak makan seafood berturut2 lah. so aku serahkan aje la pda Potel apa dia nak masak. Bila berpuasa ni apa depan mata pon kita makan saja.

Balik rumah aku tengok Potel tengah memasak di dapur. aku pon tolong la apa2 yang patut. Menu berbuka kali ni ialah western food. Potel dah siap marinate chicken wings, lamb dan beef masa aku sampai. Aku ni kalau lamb chop memang aku tak gemor sangat. Tapi malam tu aku pulun makan sebab kesedapannya hingga menjilat jari!!



lagi 10 mins nak berbuka aku dah hadap depan makanan.nyum!nyum!



kalau mcm ni tak makan nasi pon takpe!slurppp..



yummy!yummy!



Burpppp...Alhamdulillah



Sempena hari merdeka yang bakal menjelang tiba,aku mengucapkan selamat hari merdeka untuk semua warga malaysia dan juga selamat bercuti serta berhoneymoon untuk bro zorro and rieya yang sekarang sedang bercanda ria di Tioman dan juga bro cool n akak shiza yang menikmati keindahan Pulau Bali.

No comments: