Thursday, August 28, 2008

Apa ada pada SUMPAH

Kecik kecik dulu sumpah ni menjadi mainan bibir bila kita cuba menegakkan kebenaran utk diyakini oleh teman teman sepermainan.

"Sumpah aku tak amik duit seposen ko “…antara kata bersumpah bila dituduh kawan amik duit seposen dia..

"Sumpah aku tak ngendap nenek ko mandi" …antara sumpah bila tuduhan liar dilemparkan.

Pendek kata, sumpah ni dah glamour sejak zaman kanak2 lagi.

Yang lebih menarik tentang sumpah ni..”ko tak caya, ni aku tulis kat dahi..alif lam lam haaa, kalau aku tipu aku berdosa”…punye la nak tunjuk yang dia berkata benar sebenar2nya.

Ataupon yang tak percaya tadi akan kata ‘ aku tulis alif lam lam ha kat dahi ko , ko tipu ko berdosa “sambil menggayakan jari2 utk tulisan alif lam lam ha

Maknanya dari kecik2 kita dah biasa dengan sumpah sumpah ni. Sampaikan ada binatang yang dinamakan sesumpah. Ini tatau la kalau dulu dia ni manusia ..kemudian dia derhaka kat mak dia. Kemudian mak dia sumpah dia. “aku sumpah ko jadi binatang”..maka anaknya pon jadilah binatang dan dinamakan sesumpah. Mungkin la kot asal usul nama dia mcm tu. Ni aku reka reka saja. Sumpah aku reka je cite ni…uis..nak sumpah jugak tu.

Bila dah menjengah ke usia remaja..zaman bercintan cintun..kedengaran sumpahnya begini pula..”sumpah yang..hanya you yang I sayang..hanya you yang I mimpi tiap2 malam ‘…

Atau begini sumpahnya kalau ada perbalahan “sumpah I tak main kayu tiga…dia yang kejip kejip mata kat I dulu, I tak kejip balik pon kat dia ..percayalah aminah..cinta I hanyalah untuk you sorang”

Bila dah menginjak ke alam dewasa..melangkah ke gerbang perkahwinan…dari sumpah utk taat setia mungkin sampai ke sumpah seranah sebab bini tak masak sedap ke…bini malas basuh baju ke atau laki tak kasi duit nafkah ke…atau..apa2 saja…asam garam rumahtangga…macam macam sumpah ada..

“sumpah yah…dia tu office mate abang je..bukan kekasih abang..mana yah dengar benda mengarut ni”

“sumpah abang tak kawin lagi yah oiii…hanya yah dan anak2 sajalah tempat abang bermanja “..ni sumpah lelaki manja yang ada hati nak kawin lebih ..

Ingat cerita si Tanggang yang derhaka pada mak dia? Mak dia sumpah dia jadi batu kan. Adakah ini cerita benar?sumpah aku tatau…huhu..sumpah lagi…

Dan kini, sumpah menjadi bualan ramai apabila sumpah menjadi mainan politik. Sumpah pon dah dipolitikkan. Nampaknya sumpah menjadi mangsa keadaan. Digunakan oleh orang2 tertentu untuk tujuan tertentu.

Depa mcam tak takut untuk bersumpah. Kata2 yang aku biasa dengar “ jangan bersumpah nanti akan dimakan sumpah”..ooo…sumpah ada mulut rupanya..boleh makan tu..dah mengarut dah aku pon..

Pada aku la kan..kalaupon benar berkata benar, apa perlunya sumpah. Kalau pon orang menuduh bermacam macam tuduhan,sekiranya benar kita tidak lakukan, apa perlunya sumpah. Kita tau kita ni benar. Nak bersumpah apa lagi. Ok la. Sebab kalau tak sumpah, kebenaran itu tidak menyakinkan. Maka kenalah bersumpah. Terpulang pada diri masing2 lah.

Sumpah adalah kata2. dan kata kata itu adalah satu doa. Oleh itu fikirkanlah risikonya sebelum ingin melafazkan sumpah terutama apabila ia membabitkan sumpah atas nama Allah SWT.

Semoga Allah mengampunkan segala dosa kita. Aminn ya rabbal alamin.

7 comments:

a.n.i.Q.u.e said...

Sumpah aku tak kacau blog kau....!

Ni hah aku letak tangan atas tanah.. sumpah !

(Ya... zaman kami sumpah kena pegang tanah, bukan pegang Quran)

:-P

Aku said...

ye betul tu cik pretty...tepuk tanah mcm orang nak bertayammum lagaknya..hahahha

Anonymous said...

lamak...sumpah setia bole tak nok?
lalalala

Aku said...

dian,

tu kira masuk kategori sumpah jugak tu noks..boleh..boleh...lalalala

mrCharmed said...

eee tak berani nak bersumpah..takut di makan sumpah...eee....tak nakkkkk (cess...mcm la baik sangat ye)

Anonymous said...

saya dengan ini, membuat pernyataan bersumpah yang saya dan aminah tidak ada apa-apa hubungan samada sulit atau tidak sulit. sebab, saya tak kenal siapa itu aminah. siapakan aminah? aminah, oh aminah!

Aku said...

wan, tu la kan...baik duk diam saja dari main sumpah2 ni..hehe

orangmati yang masih idup,
hang ni la...kejap aminah..kejap rogayah..lepas tu julia...mana satu ni mate??huhuhu..