Friday, September 19, 2008

berbuka di mana?Apaaaa??di officeee???kesiannn..

Dah lama rasanya aku tak melembutkan jari2 menitipkan bait bait ayat di sini. Aku sibuk. Perasan sibuk?Bukan..memang aku sibuk. Kerana sibuknye aku, tak sempat aku nak menjengah rumah hinggapku ini..dan tak sempat nak mencoretkan atau menconteng apa2 di sini.

Sibuk dengan urusan kerja. Urusan kerja=urusan dunia. Tapi kerja itu juga satu ibadah bukan. Maka, ada juga habuan di akhirat kelak sekiranya keikhlasan dlm bekerja tu ada.

OK ok..aku tatau nak tulis apa ni. Tapi aku seronok pulak nak menconteng di sini walaupon aku masih sibuk dgn kerja. Waktu sekarang sudah menunjukkan pukul 6.32pm. Maknanya kalau aku lanjutkan masa aku di ofice sejam lagi, sah la aku akan berbuka di sini untuk hari kedua.

Bukan sengaja atau suka2 nak berbuka di office. Apa kelessss berbuka kat office ni..aku sendiri mengelak untuk balik lambat sebab nak berbuka di rumah.

Ok la aku cerita la mcm mana aku boleh terperangkap sampai berbuka kat office ni. Kali pertama berbuka di office pada hari seluruh Selangor cuti. Nuzul Al-Quran. 2 hari lepas. Di waktu warga Selangor bergerak ke KL untuk membeli belah keperluan raya hinggakan menjadi punca kesesakan jalan di KL, aku bertungkus lumus menyiapkan kerja.

Diwaktu kawanku di KL mengomplen betapa sesaknye jalan sebab warga Selangor serbu shopping mall di KL, aku mengerah tenaga, otak dan minda untuk menyiapkan kerja di office. Hasilnya , aku berjaya berbuka puasa di office. Apa aku makan? Alhamdulillah. Kalau Allah dah tetapkan rezeki tu, jangan risau. Mesti ada.

Terima kasih kepada kontraktor yang menyumbangkan beberapa hamper kepada department aku kerana dengan adanya hamper tu la aku dpt menyumbatkan makanan ke mulut aku. Diwaktu orang lain sibuk menjamah nasi berlaukkan ikan bakar, masak lemak cili padi atau air bandung, aku sibuk memuatkan mulutku dengan kuih2 raya pelbagai bentuk dan rasa. Kalau orang lain makan kuih raya waktu hari raya, aku dah awal2 lagi merasmikan kuih raya waktu berbuka.

Untuk mengenyangkan dan mengetatkan lagi perut aku yang sememangnya mempunyai banyak ruang kosong ini, aku dengan pantasnya memanaskan megi mee perisa kari. Maka riuh rendahkan pantry dengan bunyi bunyian slurpp slurppp dek kesedapan menjamah megi mee.
Sambil minum soya bean sempat aku sumbatkan mulut aku dengan maruku.

Hasilnya..aku berjaya meneruskan kerja sampai pkl 10.30 malam...balik rumah pon dah terhuyung hayang..Namun sempat menunaikan terawih sebelum badanku terhempas di atas katil dan tidur tanpa mimpi.

Mmmm...apa aku nak berbuka hari ni? Baru tadi dapat lagi satu hamper setinggi pokok krismas..mm..mm..adakah hamper itu bakal menjadi mangsa perutku?adakah?tungguuuu....

4 comments:

aku yang dah mati said...

sedap ke kuih raya bro? ke semua rasa sama? rupanya lelain sikit.

a.n.i.Q.u.e said...

Kalau buka puasa nimat yg Allah bagi rasa Meggee pun sedap gila jadinya...

:-P

Aku said...

yang tak sedap pon jadi sedap mate kalau dah time berbuka ni...bantaii saja..hehe

cik pretty, memang betul pon...makan mee megi rasa mcm mee kari..ye la..megi kari kan...woha!!

Makbed said...

selalu berbuka sy masak je. mkn masakan sniri lebih layaaann.... tapi hari ni maybe berbuka makan lauk tunjuk² aje kot. Tak de mood nak masak rasanya.