Tuesday, September 23, 2008

Penat

Aku penat.

Puasa penat. Kerja penat. Lepas berbuka penat. Pendek kata penat penat penat!

Macam mana nak jadi tak penat?

Aku tengok mak. Dari aku kecik sampai aku boroi mcm sekarang. Mak macam tak penat lah. Bangun seawal 4am lebih utk memasak sahur. Masak nasi, masak lauk. Kejutkan anak2 bangun sahur. Mak tak penat pon.

Lepas solat subuh mak bertadarrus. Menjelang fajar menyinsing, mak meninjau kebun kecilnye di tepi dan belakang rumah. Mak tak penat pon.

Mak merumput. Kalau tak pegang cangkul, mak tarik tarik rumput dengan tangan. Mak capai penyapu lidi. Sapu halaman. Sampah2 mak bakar. Mak masih tak penat.

Kemudian mak masuk dalam rumah. Mak kemas dalam rumah pulak. Mak sapu sampah. Mak kemas dapur. Mak ambil semua baju kotor. Mak basuh. Lepas basuh dan mandi, mak sidai kain. Kuatnye kederat mak.

Dari dulu hingga sekarang, aku tak nampak mak penat. Walaupon macam2 kerja mak kena buat. dari pagi sampai malam. Aku cuma nampak mak rebahkan badan sekejap lepas solat zuhur. Kadang2 dengan telekung masih di badan mak pejamkan mata. Tapi tak pernah aku mendengar keluh kesah dari mulut mak mengatakan penat.

Kini mak dah tua. Muka mak dah banyak kedut kedut. Tapi mak masih tak nampak penat. Masih gagah memaku pagar utk kebun kecilnya. Aku yang terpaku melihat pagar baru hasil kerja tangan mak. Kukuh. Kalau aku, tak jadi pagar agaknya. Habis lah kayu2 tu aku buat kayu api saja. Tapi mak tak, dia suka dan pandai menafaatkan benda2 recycle ni.

AKu tau mak penat. Tapi mak tak tunjuk kepenatan dia. Mak cekal. AKu rasa semua mak mak mcm tu. Kalau penat pon tak bersungut. Aku, merumput sekangkang kera pon rasa penat mcm keje angkat guni padi.

Boleh ke aku jadi macam mak?

5 comments:

a.n.i.Q.u.e said...

Boleh...

sebab pernah dengar orang kata, kat lelakilah .... kalau nak tengok pompuan tu mcm mana bila tua nanti, tengok maknya.....

:-)

Aku said...

ye ke cik pretty?

kena tunggu tua dulu la yea :)

semoga panjang umur. Aminn..

sky said...

mate,

rindu..........

Aku said...

mate, bila nak jumpa yea..hari tu tak jadi sampai skang tak jadi...kalau ko ngan june nak mai malam2, mai la mate...aku ada je kat umah..lama tak borak kan

aku yang dah mati said...

bro-itulah mak. kita je nak jaga mak, payah nak mampus. aku dah rasa. sesal, simpan sendiri je lah.