Wednesday, May 27, 2009

Koperasi

Kebelakangan ini kesibukan aku bertambah.

Kerja sudah menjadi kebiasaan. Kini, aku perlu menolong menguruskan hal2 koperasi keluarga yang baru ditubuhkan.

Buat permulaan, perlu mendapatkan keahlian sekurang2nya seramai 50 orang. Juga tandatangan. Alhamdulillah semua dalam proses. Cuma untuk mereka yang tinggal berjauhan aku perlu meminta mereka courier borang tersebut memandangkan masa tidak mencukupi utk aku berjumpa mereka. Ya..nun jauh di utara..Untuk balik, merugikan masa , wang ringgit dan tenaga. Masa yang diberikan sekitar kurang dari 2 minggu. Jadi kena guna pendekatan yang lebih effektif.

Walau apa pon semuanya boleh dituntut semula. Simpan segala resit untuk memudahkan urusan.

Terus terang aku merasa amat teruja. Mengenangkan aktiviti yang bakal dijalankan. Bermacam-macam lagi yang bermain di benak fikiran.

Hakikatnya, bukan mudah.Buat permulaan, perlu menyediakan kertas kerja untuk suatu aktiviti di Melaka. InsyaAllah minggu ni aku dan Potel akan menguruskannya. Kami perlu bertindak segera. Masa tidak akan menunggu kita. Umpama pedang. Akan mencantas apabila kita leka.

Namun, masih banyak yang aku perlu clarify dengan SKM. Kami masih baru. Jadi perlu tunjuk ajar.

Membuka koperasi bukan seperti membuka sebuah kedai runcit. Koperasi adalah milik bersama. Sesiapa yang menyuntik modal, dia layak mendapat keistimewaan seperti ahli yang lain. Jadi kebajikan ahli tidak boleh dipandang ringan. Juga kerjasama semua ahli amat2 diharapkan demi memantapkan kedudukan koperasi sekaligus menolong ahli menjana pendapatan masing2.

Inilah impian allayarham ayahanda tercinta. Beliau banyak memberi semangat pada anak2untuk saling bekerjasama untuk kepentingan keluarga, anak2, cucu2 dan generasi akan datang.

Kalau semasa beliau masih ada, tabung keluarga ditubuhkan untuk kemudahan semua anak2. Kini anak2 merealisasikan satu lagi impiannya. Semoga ayahanda tenang di sana dan ditempat di kalangan mereka yang beriman. Al-Fatihah.

Dan aku...akan terus berusaha dan berusaha..aku tidak mahu ketinggalan...aku mahu merealisasikan impian aku sebagaimana impian ayahanda yang sudah terlaksana. Tinggal kami yang perlu menguruskannya.

2 comments:

zakiah said...

Tahniah akak
Caiyo caiyo
Saya akan bantu apa yang boleh

Aku said...

yeahh..bersama2 kita mantapkan koperasi keluarga!!