Tuesday, February 5, 2008

Cerita tentang Larra

Bila dah ada anak ni, rasa nak balik cepat saja.

Malam tadi, masa aku sampai rumah, Larra tgh terbaring depan tv sampai menggigit toys dia. Potel pulak kat dapur tengah masak. Larra tengok je aku masuk terus la mata dia bulat pandang aku sambil dia cuba mengesot ke arah aku. Terus aku sambar Larra bawak dia pegi dapur.

Potel tengah masak bubur jagung. Atas meja dah siap terhidang asam pedas ikan patin.

Waktu makan, kami cuba letak Larra tapi dia mcam tau kami nak makan, terus la dia berbunyi. Cepat2 Potel amik dia, letak atas riba Potel dan kami pon memulakan suapan.

Nampaknya Larra tertarik dengan makanan kami. Terbuka buka mulut dia bila Potel menyuapkan nasi ke mulutnya, bukan mulut Larra la. Dia kecik lagi nak makan nasi. Tangan Larra pula cuba menggapai pinggan Potel.

Kami makan sambil bergilir2 memegang larra. Lama2 Potel rasa mcm susah saja nak makan, terus dia amik Larra bawa ke depan dan suruh aku habiskan makan aku dulu. Lepas tu baru Potel makan pulak.

Kelakar pulak bila ingat. ye la mcm kelam kabut sket la. Kalau dulu boleh makan sama2, tapi bila ada Larra kami kena makan gilir gilir lah.

Lepas makan, aku buat susu untuk larra. Kami nak tidorkan lara. Jam pon dah menunjukkan pkl 9.30pm.

Kami bentang tilam kekabu di tengah bilik. Dan letakkan larra di atasnya. Wah..sungguh seronok Larra bergolek ke kiri bergolek ke kanan. Aku baring sebelah kanan, Potel sebelah kiri. Manakala Larra di tengah2 . Kami jadi benteng. Penuh la bantal di tepi , tengah , belakang semua. Takut larra golek2 sampai ke pintu bilik air saja. Jadi, elok dibuat kubu dengan bantal.

lepas Potel nyanyi lagu untuk tidurkan larra dan aku pon mengalunkan zikir, maka Larra pon tidur lah. Baru kami dpt tidur lepas dia tidur. Larra tidur nyenyak sampai pagi.

Semalam Larra tak bangun tengah malam minta susu pon. Agaknya dia dah kenyang minum sebelum tidur.

No comments: