Tuesday, February 12, 2008

Gulai Kawah Batang Pisang

Sempena cuti panjang CNY bebaru ni, aku bawa Potel balik kampung. Ni kali ketiga dia menjejakkan kaki ke kampung aku yang dikelilingi oleh lautan sawah padi.

Sewaktu di kampung, kami berkesempatan pergi kenduri kawin sedara belah mak aku. Aku ni kalau tak sebab kenduri kendara atau hari raya, memang tak pegi la rumah sedara mara. Ini kali kedua aku pegi umah sepupu mak(sebelah nenek) ni. Kali pertama masa raya puasa tahun lepas. Aku kalau tak sebab mak suh pegi berjalan kenal2 sedara, memang tak pegi la. Memang tak mencari lah. Nasib baik ada mak yang suka mengerah anak dia pergi rumah sedara setiap kali balik kg. Maka dapatlah kenal dengan lebih dekat, dengan lebih mesra.

Ok, berbalik pada kenduri kawin tadi, apa yang mengujakan aku ialah lauk pauknya. Kalau sebelum ini aku hanya bercerita pada Potel tentang majlis kenduri kawin di kampung aku serta lauk pauk yang disediakan, kali ini Potel dapat mengalaminya sendiri. Berada di majlis kawin orang kampung. Melihat sendiri sikap kerjasama di antara penduduk kampung dlm menyediakan makanan kepada tetamu yang hadir.

Di kampung, budaya makan berhidang masih kuat diamalkan. Tidak seperti di bandar2 yang lebih suka guna catering yang menyediakan buffet. Di kampung sikap tolong menolong dalam menjayakan sesebuah kenduri kawin masih tebal. Kita hanya ambil tempat saja di meja yang disediakan. Kemudian akan ada bentara @ penanggah yang membawa sedulang makanan di depan kita.

Di majlis yang kami pergi tu, lauk pauk yang disediakan ialah gulai kerbau dicampur dengan batang pisang, kerabu ubi keladi, ikan masin serta pajeri nenas. Aku dah lama tak pekena gulai batang pisang ni. Memang aku kalau hadap makanan tak pandang kiri kanan dah. Punye khusyuk makan gulai batang pisang. Sampai aku tak sedar mak sedara aku berdiri depan aku punye lama sambil senyum2 tengok aku makan.

Sempat aku minta penanggah menambah lagi semangkuk gulai batang pisang utk aku dan Potel. Yang pasti aku tambah nasi sampai 4 kali, Potel 3 kali. Sungguh menyelerakan sekali!! Nasib baik la nasi tambah dah siap terhidang depan kita. Kalau buffet, berat juga la kaki aku nak melangkah menambah nasi ni. Ni untungnya makan berhidang. Makan banyak mana pon takde sapa nak peduli :)

Lihat lah gulai batang pisang ni. Sedap gilerr...slurppp!

No comments: