Friday, February 1, 2008

Apa?Larra dah ada kat rumah??yeayyyyy....!

Semalam petang, lepas balik dari keje aku terus memecut pelan ke rumah A. Tujuan aku, tak lain tak bukan , nak bawak Larra balik ke rumah aku la. Masa aku sampai, A tengah siap2kan barang Larra. Sementara menanti dia mengemas dan masuk barang Larra dalam keta, aku bermain2 dengan Larra.

Bulat mata Larra pandang aku. Aku senyum tunjukkan gigi kat Larra. Makin bulat dia merenung aku. Ku agah2 dia. Pandangannya makin tertacap ke muka aku. Kali ni dahinye berkerut. Namun belum ada tanda2 dia menangis . Budak2 kan kalau dia mcm pelik dgn orang, memang dia boleh nangis. Tapi Larra belum nak nangis. Aku agah2 dia..aku tanduk2 muka aku ke perut dia, dia tengoook je aku..tapi dengan reaksi sedikit geli. Kali kedua aku cuba nak tanduk muka aku ke arah perut dia, dia mcm cuba nak mengelak.haaha...kelakar la...Tapi riak wajahnya tetap begitu. Tanpa senyuman tapi penuh hairan melihat aku yang beria2 mengusik dia.

Selesai masuk barang dalam keta, A letakkan Larra dlm keta aku. letak dlm car seat. Larra masih lagi memandang aku. kali ni silih berganti pulak. Kejap pandang A, kejap pandang aku. pelik agaknya.Apa motif dorang ni.Mungkin itu yang Lara pk agaknya.

Kami kemudian bergerak meninggalkan rumah A. A naik kereta dia memandangkan hari Isnin dia akan terus ke tempat kerja dari rumah aku. Larra berada di sebelah aku. Merenung aku dengan matanya yang bulat itu. Sesekali aku mengerling ke arahnya bila melalui jalan yang berlampu. Dibalik sinaran lampu yang menembusi kereta, aku perasan dia masih merenung aku.

Untuk mewujudkan komunikasi di antara kami, aku terus buka cd nasyid kanak2 pimpinan Yusoff Islam. Aku menyanyi sama2 sambil gerakkan kepala aku ke kiri ke kanan. Tujuan aku berbuat demikian adalah utk menarik perhatian larra supaya memandang aku. Dah memang betul. Dia tengoookk je aku.dengan muka pelik dia tu.

Aku biarkan dia bermain2 seat belt. Ku tumpukan perhatian di jalan raya. Tak sabar nak tunggu reaksi Potel di rumah. Dipertengahan jalan, selepas melalui toll Sunway, A menalipon aku . Katanya dia terlupa bawa botol susu Larra. Dia suruh aku terus pulang sementara dia singgah Di JJ membeli botol susu. Aku mencadangkan dia ke Giant sahaja memandangkan jam sudah hampir ke pkl 10.

Sampai di rumah Potel sudah siap menunggu di pintu pagar. Diambilnya larra masuk ke dalam. Sekali lagi Larra kehairanan. Dia memandang2 ceiling rumah , kipas angin..dan seterusnya memandang bulat ke arah Potel. Namun dia tak menangis. cuma berkerut2 dahi saja.

Potel dah siapkan tilam dia. Siap dgn permainan sekali. Aku naik ke atas utk mandi dan solat. Sementara Potel di bawah menyiapkan makan malam kami. Kedengaran suara Potel mengagah2 Larra sambil diselang selikan dengan bunyi lesung batu tung tang tung tang..OO..potel tumbuk cili, nak masak nasi goreng.

Bila aku ke bawah, Tengok larra dah relax meniarap. sambil matanya memandang tepat ke arah aku yang dah mcm badut mengagah agah dia. Tak lama, A sampai. Bawa botol susu baru utk Larra. Tapi nampaknye Larra tak serasi dgn botol susu tu. Taknak dia minum susu. Hisap kejap2 lepas tu terus taknak dan nangis. Putingnya tak sesuai.

Jalan penyelesaian, A kena balik rumah dia jugak ambil botol susu larra. sebab ni bukan masalah botolnya, tapi putingnya. Maka aku mendukung Larra masuk ke dalam kereta dan A terus memecut laju menuju ke rumahnya. Potel tak ikut sebab dia letih dan esok dia perlu keluar awal ke tempat kerja.

Dalam kereta, aku tepuk2 Larra sampai la dia tertido.

Pagi ni, bila aku bangun, aku jenguk ke ruang bawah. Tengok Larra tido. Aku senyum. Malam ni, Larra akan tido dengan aku. yesss...Bermula lah episod tak cukup tido nanti.Hahahah..small matter. Kalau kita sedia menggalas sesuatu tanggungjawab itu, maka kita tak kisah dengan apa saja dugaan yang dtg, InsyaAllah.

Pagi ini sepatutnye Larra sudah menjadi warga nursery akak aku. Tapi baru teringat, Hari ni Hari Wilayah.Putrajaya cuti lah. So hari ni A bawa Larra jalan2 ke rumah kawan.

Tak sabar aku nak balik rumah hari ni. Esok tgh hari kami akan berangkat balik ke Melaka tengok yayi dan nyayi.mesti yayi dan nyayi tak sabar nak tengok cucu kesayangan mereka.

No comments: