Thursday, February 21, 2008

Dilema Credit Card

Pagi tadi, dalam Hot Fm , topik hangat pagi ni ialah pasal dilema kad kredit. Memang kita pon sedia maklum, rata2 penduduk Malaysia yang dah bekerja selalunya akan mempunyai sekurang2nya satu kad kredit. Tapi selalu yang aku tau, orang akan ada lebih dari satu kad. Dari bank sini 1, bank sana 2, bank sinun 3..Normal tu.

Suka aku nak sentuh pasal kad kredit ni sebab zaman dolu2 masa aku muda remaja aku pon adalah pengguna kad kredit yang tegar. Now, aku dah takde pakai kad kredit dah setelah mendapati penggunaan kad kredit ni hanya menyusahkan hidup aku saja walaupon dikatakan ia memudahkan segala urusan kita.

Tidak dinafikan kredit kad ni memang memudahkan urusan kita dalam proses pembayaran. Kalau dulu, aku guna credit card ni utk bayo bill henpon aku. terus direct debit saja. Macam tu juga Astro bill aku, pon direct debit. Touch n Go aku dulu pon direct debit jugak. Tapi lepas tu Touch n Go dah tak implement direct debit utk reload purpose. Tatau la kalau la ni masih ada lagi. Dulu memang dia stop kejap sebab ada problem dgn bank ke apa ntah.

Ok tu baru penggunaan utk bayar bill. kalau nak pegi shopping ke, bila dah ada credit card ni, mesti kita takde rasa nak keluarkan duit dari account bank. Dah ada credit card kan buat apa la nak queue panjang hanya utk jolok kat ATM machine. Buat apa nak bawak cash banyk2. Memang itupon tujuan credit card. Pengganti kepada cash.

Macam aku la, bila aku guna credit card utk bayar apa2 yang aku beli , dlm hati aku terus kata..takpe, dpt gaji bayar la..sama je mcm kita pakai cash. Tetap keluarkan duit jugak.

Tapi, memandangkan credit card ni boleh buy anything( ikut credit limit la), maka kita tend to beli apa saja . kadang2 benda tu bukan penting pon..tak beli pon takpe...tapi sebab kita ada cedit card, seronok sungguh kita beli tanpa mengira benda itu perlu atau tidak pada kita. Tak berfikir panjang. Apa jadi bila bill sampai?garu kepala, korek hidung tepuk dahi semua ada. Menyesal pon ada sebab mungkin kita dah menghabiskan sebahagian gaji kita hanya utk bayar bill credit card. Belum lagi nak bayo keta, rumah dan bill2 yang lain. Kalau gaji banyak tak apa la. Tapi gaji banyak pon tak guna jugak kalau tak boleh nak control belanja kita.

Pada aku, kalau kita tak pandai nak budget perbelanjaan bulanan kita, janganlah gatal gatal nak pakai credit card. Sebab di kemudian hari yang susah kita jugak. Cuba tengok sekarang ni ramai yang MUFLIS sebab credit card. Hutang keliling pinggang. Memang la boleh bayar minimum payment. Tapi kalau selalu bayar minimum payment, lama2 akan membukit jugak hutang kita pada bank. interest pon berganda ganda. So, jangan create masalah baru. Kalau kita spend banyak tu, bayar banyak tu lah. Jangan nak bayar minimum payment sebab angka tu akan bertambah dari bulan ke bulan. Masalah kita ialah kita cepat hilang ingatan bila berbelanja. Bila tengok bill, baru la ingatan tu pulih. Dah tak guna dah masa tu.Bayar saja lah.

setiap bulan kita sepatutnya rancang perbelanjaan kita. Siap2 tolak belanja yang wajib di bayar setiap bulan. Contohnya mcm : Sewa rumah, instalment kereta, bill air , letrik, astro, toll charge kalau kita guna jalan bertoll, petrol, duit kat parents , duit pasar and duit nafkah kalau sapa yang dah berpartner la kan. so lepas tolak semua..dapat nett amount..yang tu baru la kita belanja utk kegunaan harian kita. Bila kita rancang perbelanjaan dgn betul, kita takde la tepuk dahi kat dinding di hujung bulan bila bill credit card tu sampai sebab kita berbelanja ikut kemampuan yang kita ada.

Aku menyokong penuh penggunaan debit card compared to credit card. Debit card ni mcm ATM card kita la. Contoh shopping mall yang boleh pakai debit card( Maybank ATM card) ialah Jusco dan Carrefour. Senang. At least duit kita dah siap deduct dari saving/current account kita. Tak macam credit card. Kita guna dulu baru bayar. Banyak masalah kalau kita tak pandai nak control perbelanjaan kita ni.

Aku admit, credit card memang la penting terutama kalau kita travel jauh2. Jenuh juga nak bawa cash banyak2 kan. Cuma kita la kena pandai2 control penggunaannya. Semuanya terletak pada kita. Bagus atau tidaknya ia adalah 100% terletak pada cara kita handle benda tu. Credit card tu memang memudahkan kita, cuma kita saja yang buat diri sendiri jadi susah. Fikirkan lah.

No comments: